De afgelopen jaren heeft Peppix zich uitermate ontwikkelt in de geleverde kwaliteit van services. Daar waar wij zijn begonnen met het ontwikkelen van kleinschalige websites, zijn wij in capaciteit, maar vooral ook in expertise, uitgegroeid tot het kunnen opleveren van complexe maatwerk webwinkels met
dedicated hosting, integrale koppelingen en 17/7 telefonische support. Die koers houden we aan, door onze
servicecatalogus hierop aan te passen. Dit betekent dat wij een aantal diensten langzaam zullen uitfaseren, en daar tegenover een aantal nieuwe, goede, doordachte en gedocumenteerde services tegenoverzetten.
Welke diensten worden er uitgefaseerd? Vanaf 2019 zullen wij ons minder prominent als marketingbedrijf opstellen: het analyseren van doelgroepen, conversieratio’s en heatmaps, blijven onderdeel van het langlopend succestraject. Het opstellen van advertenties, content writing en search engine optimalisation echter niet meer. Het bijkomende drukwerk voor het printen van grafische ontwerpen, wordt niet meer aangeboden binnen ons pakket. En de bedrijven die wij de afgelopen jaren hebben geholpen met het opleveren van logo’s, visitekaartjes en folders, zullen wij vanaf 1 mei doorverwijzen naar goede, bevriende collega’s. De reden van deze koerswijziging, is, zoals hierboven al eens aangegeven, het verder uitbreiden van datgene waar onze roots liggen: web development en infrastructure design (hosting).
Nieuwe werkmethode
Sinds eind 2018 werken wij al scrummend aan projecten. Voor wie niet bekend is met scrum, volgt hier een korte introductie.
Binnen scrum werk je in korte tijdbestekken aan de oplevering van een bepaald product. Bij ons kan dat een server, stuk functionaliteit of wijziging zijn binnen een groot omvattend project. De opgeleverde producten worden aan het eind van dat tijdbestek geëvalueerd met de opdrachtgever. Van hieruit wordt bepaald aan welke volgende functionaliteiten wordt gewerkt, totdat het eindresultaat naar tevredenheid is behaald. Aan het einde van die tijdsbestekken, beter bekend als ‘sprints’, wordt ook bekeken of de planning en het te besteden budget in de lijn der verwachtingen ligt. Is dat niet zo, dan kunnen wij dit in een vroeg stadium (zeg: binnen 1 tot 2 weken), ontdekken en hierop inspelen.
Met deze werkmethode hebben wij een fantastisch nieuwe manier van inzicht weten te krijgen in lang én kortlopende projecten. Het mooie is, is dat deze werkmethode binnen veel situaties toepasbaar is. Met de herziene processen en het overschakelen van UML naar
BPMN, kunnen we de uit te voeren taken makkelijker in beeld brengen. Dit brengt een consistent resultaat, dat voor verdere waarborging van onze kwaliteit staat.
Specialisatie in de e-commerce
Ons eerste e-commerce project begon in 2014, waar we een webwinkel met 500 producten hebben opgeleverd. De eerste obstakels kwamen al snel in beeld, zoals: hoe importeren we al die producten snel tegelijkertijd? En: hoe worden al die verzendlabels gemaakt, moet de opdrachtgever dit straks iedere keer handmatig doorgeven aan PostNL? Nee, gelukkig niet. Ervaring leert en oplossingen binnen de IT kunnen vaak hergebruikt worden, zo ook de oplossingen uit die tijd. De .csv importer is doorontwikkeld en kan de gegevens uit iedere excel lijst omzetten tot een concreet product in de door ons ontwikkelde systemen. De
koppeling met
PostNL is uitgebreid en maakt sinds twee jaar onderscheid tussen gewicht en formaat. De kleine orders passen door de brievenbus, terwijl de zwaardere orders via een aparte afspraak worden ingepland. De koppeling maakt hierin onderscheid en maakt op basis hiervan de juiste verzendlabel aan.
Door ons verder te ontwikkelen in de specialisering van e-commerce, zullen we met meer voorbeelden kunnen komen die concurrenten doen versteld staan. Koppelingen met boekhoud-, voorraad- en CRM systemen, remarketing en andere postleveranciers zullen onze ontwikkeltrajecten in 2019 dan ook verreweg domineren.
De ondersteunende diensten zijn geen ondersteunde diensten meer, maar op zichzelf staande producten die wij via onze website willen aanbieden. Ons partnerschap met Google Workspace is één van de weinigen in Nederland, en onze kennis over server deployment binnen
Amazon Web Services (AWS) en
Azure gaat verder dan een simpele server.
Deze ontwikkelingen maakt dat Peppix anno 2019 een nieuwe, herziende én vooruitstrevende visie heeft over de toekomst. Een nieuwe visie. Een visie met nóg meer potentieel. Een potentieel dat wij de komende jaren graag benutten.