In deze handleiding leer je hoe je via admin.google.com het wachtwoord van een ex-collega herstelt, 2FA uitschakelt en de inlogchallenge voor 10 minuten laat vervallen, zodat je kunt inloggen op het oude Google-account. Op deze manier kun je controleren of alles is overgezet voordat je het account verwijdert. Deze handleiding beschrijft niet hoe je de gegevens overzet.
Voor het uitvoeren van deze stappen heb je de rol ‘Gebruikersbeheer‘ nodig. Was je ex-collega een Google Workspace beheerder? Dan heb je de rol ‘Hoofdbeheerder‘ nodig.
Bekijk de video
Waarom deze handleiding? Als er nog een YouTube-kanaal of Google Analytics-property aan het account van de ex-collega is gekoppeld, zul je dit eerst moeten overhevelen voordat je het account kunt verwijderen. Doe je dat niet, en verwijder je dit account, dan verwijder je daarmee óók het YouTube-account en die Google Analytics-property.
Hier moet je op letten
- Controleer Google Analytics
- Controleer Google My Business
- Controleer Google AdWords
- Controleer Google Tag Manager
- Controleer Google Cloud
- Controleer Google Merchant Center
- Controleer Google Brand Accounts en YouTube-kanalen
- Controleer het Google Dashboard op overige services en deel deze met je nieuwe collega, of een serviceaccount zoals [email protected].
Houd er rekening mee dat:
- Google Cloud servers en API keys worden niet overgezet.
- Google trainingen en certificeringen worden niet overgezet.
- Google Play Store aankopen en abonnementen vervallen.
- YouTube-abonnementen, afspeellijsten, likes, en reacties vervallen.
- Google Maps-gegevens, zoals favoriete routes en recensies, vervallen.
- Google properties, zoals Analytics, AdWords, My Business en Search Console waarvan je collega géén eigenaar is, kun je niet overzetten.
Vragen?
Wil je meer weten, keer dan terug naar het overzicht, bekijk de informatie van Google over herstellen van wachtwoorden via de Beheerdersconsole (aanbevolen) of neem contact met ons op via de klantenservice.
Als een medewerker jouw organisatie verlaat, is het belangrijk om hun Google Beheerdersconsole account op de juiste manier te beheren. Hieronder vind je een stapsgewijze gids om het account van een ex-collega te herstellen en te verwijderen.
Hoe log ik in bij een ex-collega?
Om in te loggen op het account van een ex-collega, volg je deze stappen:
- Ga naar de Google Beheerdersconsole.
- Log in met je beheerdersaccount.
- Klik op ‘Gebruikers’ in het dashboard.
- Zoek de ex-collega in de gebruikerslijst en klik op hun naam.
- Klik op ‘Gebruikersaccount herstellen’ om toegang te krijgen tot hun account.
Gebruikersaccount herstellen
Als je een gebruikersaccount hebt verwijderd, kun je dit binnen 20 dagen herstellen. Volg deze stappen om het account te herstellen:
- Navigeer naar de Google Beheerdersconsole.
- Log in met je beheerdersaccount.
- Klik op ‘Gebruikers’ in het dashboard.
- Klik op ‘Gebruikers herstellen’ bovenaan de pagina.
- Selecteer het account dat je wilt herstellen en klik op ‘Herstellen’.
Gebruikersaccount verwijderen
Als je zeker weet dat je een account permanent wilt verwijderen, volg dan deze stappen:
- Log in op de Google Beheerdersconsole met je beheerdersaccount.
- Klik op ‘Gebruikers’ in het dashboard.
- Zoek de gebruiker die je wilt verwijderen en klik op hun naam.
- Klik op ‘Verwijderen’ en bevestig je keuze.
Mocht je tegen problemen aanlopen, neem dan contact op met onze klantenservice.